نظر چه کسانی با رهبری ضدیت دارد؟!

پشت پرده سیاست مقابله با رشد جمعیت !

سخنان اخیر رهبری در رابطه با بحث کنترل یا عدم کنترل جمعیت و نظر قطعی ایشان مبنی بر مطلوب بودن جمعیت 150 میلیونی که به تاکید ایشان نظر امام راحل نیز بوده است تا حدودی به جنجال‌هایی که مدتی پیش بر سر این مسأله در فضای رسانه‌ای بالا گرفته بود خاتمه داد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز تنها یکی دو روز بعد از سخنان رهبری طی مصاحبه‌ای گفت که راهکارهای مدنظر کمیسیون اجتماعی برای تحقق توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره افزایش جمعیت در جلساتی آتی کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه مجلس و دولت باید با کمک نهادهای فرهنگی برای افزایش جمعیت تمهیدات مناسبی را تنطیم و برنامه‌ریزی کنند، اضافه کرد: اگر شرایط کنونی افزایش جمعیت ادامه داشته باشد، قطعاً در سال 1400 کشور با مشکل کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد.
اما گفتنی است که صرف‌نظر از مباحثی که زین پس در فضای رسانه‌ای از طرف شخصیت ها در تأیید سیاست‌های کنترل جمعیتی و جمعیت 150 میلیونی مطرح خواهد شد تنها با یک مرور ساده اخبار چندسال گذشته به راحتی می‌توان موافقان و مخالفان جدی این نظریه را که امروز حداقل دسته دوم دیگر سخنی برنخواهند آورد برشمرد. به راحتی می‌توان دریافت تا قبل از سخنان رهبری زمانی سخن گفتن از جمعیت 150 میلیونی هزینه‌های هنگفت برای فرد گوینده را در برداشت تا جایی که برخی مخالفان این نظریه، رهبری را نیز در جبهه مخالفان برشمرده و این سخنان را در جهت ضدیت با ولی فقیه تعبیر می‌کردند.
شاید بتوان جدی‌ترین مباحث مطرح شده در این مورد را به رییس جمهور نسبت داد وقتی 24 فروردین 89 در یک برنامه تلویزیونی در شبکه یک از بازکردن یک شماره حساب برای متولدین سال 89 به بعد برای تشویق خانواده‌ها برای بچه‌دار شدن سخن به میان آورد و با انتقاد از شعار دو بچه کافی است افزود: این مساله سیاست غلطی بود که غربی‌ها انتخاب کرده و امروز پشیمان هستند.
وی در این گفت و گو همچنین ازسکوت علما در رابطه دو فرزندی بودن نیز انتقاد کرد و گفت کشور قابلیت داشتن 150 میلیون جمعیت را دارد.
اولین مخالفت ها با این سخنان از اردوگاه اصلاح طلبان شروع شد و یکی دو روز بعد روزنامه‌های اصلاح‌طلب و به خصوص پایگاه خبری فراکسیون اقلیت طی مصاحبه‌های متعدد با افرادی همچون حسینعلی شهریاری نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مسعود پزشکیان وزیر سابق بهداشت، قدرت‌الله علیخانی و دیگر نمایندگان مجلس تلاش کرد تا این سخنان را با عبارات صریحی چون غیرکارشناسانه بودن، شتاب‌زده و ناسنجیده بودن، و بدون پشتوانه علمی خطاب قرار دهد.
پس از آن اصولگرایان خط آغاز شده را ادامه دادند و پایگاه خبری فرارو در گزارشی با عنوان مخالفان دو بچه کافی نیست چه می‌گویند در گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها لیستی از نمایندگان اصولگرا همچون دکتر مرندی، غلامرضا مصباحی مقدم، عباسپور تهرانی و برخی دیگر از غیر اصولگرایان چون محسنی بندپی و حجت‌الاسلام انصاری‌راد را نیز به گروه مخالفان اضافه کرد و در هریک از این گفت‌وگوها اثبات کرد با جدی شدن بحث جمعیت 150 میلیونی، کشور دچار یک بحران جبران‌ناپذیر شده و به پرتگاه خواهد رفت. در این یادداشت هم‌چنین آمده بود که این استراتژی‌های احمدی‌نژاد خلاف استراتژی‌های رسمی نظام و رهبری و سیاست‌های بلندمدت آن است و البته با ادعای مغرض بودن رییس جمهور آن‌ها را صرفا مطالبی خوانده بود که با نیت قبلی جهت به چالش کشیدن هر از چندگاه کشور همچون مساله زلزله ایراد می‌شود.
در این میان و در هنگامه‌ی انتقادات بی‌سابقه‌ی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، معدود کسانی که به صورت علنی از احمدی نژاد و جمعیت 150 میلیونی دفاع کردند که می‌توان از آن‌ها آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع عالیقدر تقلید را نام برد که در اثنای انتقادها به احمدی‌نژاد طی یک نامه رسمی سیاست‌های وی و سخنانش در انتقاد به کنترل جمعیت را شجاعانه و قابل تقدیر خواند.
پس از آن از جمله انتقاداتی که کماکان به احمدی‌نژاد می‌شد می‌توان به یادداشت تفصیلی سایت شفاف با عنوان طرح کارشناسانه یا شعار سیاسی اشاره کرد که در آن با اضافه کردن عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی و  حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به لیست مخالفان و تمسخر جمعیت 150 میلیونی نوشت: تاکنون هیچ کدام از اظهارات و اقدامات رئیس دولت به اندازه تلاش وی در مورد قانع کردن مردم برای افزایش جمعیت ایران تا 150 میلیون نفر موجب اجماع بی‌سابقه برای مخالفت با دیدگاه وی نشده است.
در همین گزارش دکتر مرندی از مجلس خواسته بود هر طور می شود جلوی احمدی‌نژاد و این سخنان خطرناک و سیاست‌گذاری‌ها برای رسیدن به جمعیت 150 میلیونی را بگیرد. ایشان با بیان این که سال ها زحمت کشیده شد تا رشد جمعیت کشور کنترل شود، گفته بود: فکر نمی‌کنم افراد تحصیلکرده جامعه اقدام به داشتن فرزند دیگری کنند و متاسفانه این اقدام رییس جمهور انگیزه ای برای اقشار ضعیف و کم در آمد است.
پس از آن رییس جمهور در 9 اردیبهشت 89 با گلایه از برخوردهایی که با سخنان وی صورت گرفت گفت: عده‌ای در کشور پیدا شدند و همان حرف‌های غربی‌ها را تکرار کردند اما معیارها و اعتقادات ما نسبت به غربی‌ها فرق می‌کند و معتقدیم که خداوند روزی‌رسان است و معنی دو بچه کافی است یعنی اینکه 40 سال دیگر نامی از ایران وجود ندارد.
احمدی نژاد مدتی بعد (5 مرداد ماه سال 89) دوباره در ایام میلاد امام دوازدهم از طرح «صندوق آتیه» و دادن یک میلیون به فرزندانی که در سال 89 به بعد متولد شوند گفت و بار دیگر روی نظرش تاکید کرد : کسانی که بحث های کنترل جمعیت و شعار دو بچه کافی است را مطرح می کنند، افرادی هستند که در محدوده دنیای مادی فکر کرده و تصمیم می گیرند.
رئیس جمهور با بیان این که کسانی که درباره کنترل جمعیت سخن می‌گویند خود را جای خدا نشانده اند؛ در حالی که خداوند می‌فرماید اگر فقر و تنگدستی هم دارید، ازدواج کنید، ابراز امیدواری کرد که نوزادان ایرانی جزو یاران با وفای امام دوازدهم شیعیان باشند.
دوباره انتقادها به این سیاست‌های تشویقی احمدی‌نژاد به قدری بالا گرفت که وی 20 آبان 89 دوباره در جمع مدیران استان قزوین مجبور شد موضع بگیرد و گفت: جمعیت ما کجا زیاد شده است که بعد دستور می‌دهیم که آن را کنترل کنند. غربی‌ها رشد جمعیت‌شان منفی شده است و از ترس اینکه جمعیت به آن‌جا سرریز شود دستور کنترل جمعیت را به ما می‌دهند.
وی تا مدتی به بهانه های متعدد در رابطه با جمعیت 150 میلیونی سخن می‌گفت و هربار به بخشی از انتقادات پاسخ می‌داد. همزمان عده‌ای احمدی‌نژاد را متهم به یک دوگانگی در سیاست‌گذاری‌ها می‌کردند چرا که معتقد بودند وقتی از یک‌سو از جمعیت بالای تهران گلایه کرده و برنامه‌ریزی برای مهاجرت از پایتخت می‌کنیم و از یک‌سو پیشنهاد افزایش جمعیت می دهیم مشخص است ناسنجیده و برنامه‌ریزی‌نشده سخن می‌گوییم.
وی 8 آذر ماه سال 89 در مصاحبه مطبوعاتی‌اش در پاسخ به این منتقدان گفت  که جمعیت به رفاه ارتباطی ندارد. اگر جمعیت زیاد می‌شود لزوما به معنی تهران نیست. ضرورتی ندارد که جمعیت ما زیاد بشود یعنی تهران هم زیاد بشود.
در تاریخ 8 دی ماه رئیس جمهور برای بار دیگر در دیدار با منتخبین، فرهیختگان و مدیران استانی البرز در ادامه سخنان خود ضمن انتقاد از شعار دو بچه کافی است گفت که این شعار فرمول انقراض یک ملت است نه بقای آن و دوباره روی جمعیت 150 میلیونی ایده‌آل تاکید کرد.
بعد از این سخنان سایت خبرآنلاین در مطلبی با عنوان اختلاف رییس جمهور و مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر لزوم افزایش جمعیت کشور موشکافانه به مبحثی پرداخت که پیش از این به شکل جسته و گریخته در انتقاد به احمدی نژاد مطرح می شد و یک فتح باب جدید بود. عده ای تاکید می کردند از آنجاییکه تصمیم گیری در مورد سیاست های جمعیتی به رهبری مربوط بوده که به مجمع تشخیص مصلحت واگذار شده اقدام احمدی نژاد به نوعی رفتارهای فراقانونی و ایستادگی در برابر سیاست های کلان نظام و رهبری با رفتارهای ناسنجیده قلمداد می‌گردد. سایت خبرآنلاین با ارائه جدول زمانی مفصلی از تاکیدات احمدی‌نژاد و در تقابل قرارداد این‌ها با نظرات مجمع تشخیص و رهبری سیاست‌های کلان نظام و بر شمردن مواضع گسترده‌ی مخالفان از هر دو جناح نوشت: در حالی که احمدی‌نژاد همچنان بر لزوم 150 میلیون شدن جمعیت کشور تاکید ‌می‌کند و می‌گوید با شعار «دو بچه کافی است» مخالف است، تعداد زیادی از کارشناسان و نمایندگان مجلس با این طرح مخالفند.
رییس جمهور دوباره در تاریخ 15 دی ماه با اشاره به غلط بودن محاسبات صورت گرفته توسط مخالفان گفت: اگر جمعیت کنونی ایران 150 میلیون نفر نیز شود حتی یک صدم وسعت ایران را نمی‌پوشاند.
بعد از آن با پررنگ‌تر شدن تقابل القا شده بین احمدی‌نژاد با رهبری و مجمع تشخیص مصلحت، حسن روحانی در تاریخ 20 دی‌ماه بعنوان رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع به جمع منتقدین پیوست و طی انتقادی تند به سخنان احمدی نژاد در رابطه با جمعیت 150 میلیونی و دفاع از سیاست‌های کنترل جمعیت و با کنایه به معضلات همچنان حل‌ناشده ای چون بی‌کاری در همین جمعیت 70 میلیونی، تلویحا بارها در سخنانش اقدام احمدی نژاد را خلاف سیاست‌های کلان نظام و نظر رهبری برشمرد و گفت: سیاست‌های کلی نظام یعنی سیاست‌هایی که باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در نهایت به عنوان پیش‌نویس خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شود و بعد از امضای ایشان ابلاغ شود و مسئله تعیین نرخ رشد جمعیت در کشور جزء مواردی است که باید در مجمع تشخیص مصلحت مورد بررسی قرار گیرد و اگر قرار باشد تصمیم جدیدی در رابطه با سیاست‌های جمعیتی کشور گرفته شود باید مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با آن تصمیم‌گیری کند.
گفتنی است بازخوانی این مواضع از آن‌جایی امروز مهم به نظر می‌رسد که بارها مشاهده شده سخنانی این‌چنینی که بعدها به تایید رهبری نیز می‌رسد زمانی مخالفان جدی از جناح‌های متعدد داشته که بعضاً گوینده‌ی آن مواضع را تا مرز ضدیت با ولی‌فقیه و ایستادگی در برابر نظام نیز تعریف می‌کرده اند، اگرچه تمامی مخالفان آن‌روز جمعیت 150 میلیونی، بعد از تأیید امروز رهبری، دیگر یا دم برنخواهند آورد یا بدون توجه به مواضع گذشته‌شان، مصاحبه‌ها و اعلام مواضعی صد و هشتاد درجه متفاوت از دیروز و در جهت تایید این سیاست به عمل خواهند آورد. مطالبی از این قبیل که خوشبختانه بعد از تایید رهبری دیگر کارشناسانه بودن جمعیت 150 میلیونی را پذیرفته و هر گونه تلاش برای کاهش جمعیت یا جلوگیری از رشد آن را کلا القائات فراماسونری می داند.

منبع:

www.bineshjoo.ir