پاسخ شبهه؛

چه نیازی به مراجع بعد از ظهور هست؟!

به گزارش بینشجو از  خبرگزاری شبستان، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن در پاسخ به این سوال که آیا در زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه، نیازی به مراجع معظم تقلید و یا خواندن دروس حوزوی هست؟ گفت: امام صادق علیه السلام در زمان حیات خویش به ابان بن تغلب می فرمود: اجلس فی المسجد و افت للناس، در مسجد بنشین و فتوا بده، این حدیث دلالت بر آن دارد که در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، مراجع تقلید نیز هم رساله دارند و هم فتوا می دهند. زیرا وقتی امام زمان علیه السلام ظهور نماید همه نمی توانند به شکل حضوری مسائل خود را از امام زمان علیه السلام بپرسند، و آن موقع طلبه و مسئله گو برای جامعه بیشتر نیاز می شود.

 

حجت الاسلام احمد عابدی افزود: در زمان امام صادق علیه السلام مردم از آن حضرت سوال می پرسیدند. بعد، می آمدند به زراره و محمد بن مسلم می گفتند، امام صادق علیه السلام این فرمایش را فرمودند، به آن عمل کنیم یا خیر؟ و زراره می گفت که به فرمایش امام عمل کن یا نکن. چرا؟ چون وقتی این فرد سوال می پرسید، نمی دانست امام علیه السلام تقیه کرده است یا خیر؟ اما زراره می دانست امام علیه السلام در هنگام پاسخ تقیه کرده است یا نه و لذا زراره می گفت عمل بکنید یا نکنید.

 

وی تصریح کرد: امام زمان علیه السلام تقیه نمی کند، ولی وقتی شما حرفهای امام زمان علیه السلام را می شنوید، گاهی احادیثی می فرمایند که قید است نسبت به مقیدی و خاص است نسبت به عامی که امامان دیگر فرموده اند و آن کسی که می تواند تمام احادیث را جمع کند و کنار هم بگذارد، مجتهدین و مراجع تقلید هستند. در زمان ظهور نیز مراجع معظم تقلید حضور دارند و فتوا و رساله آنها نیز وجود دارد. این که در زمان ظهور نیازی به مراجع معظم تقلید و یا خواندن دروس حوزی نمی باشد، این یکی از سنگهای انحرافی بود که بابی ها و بهایی ها پایه گذاری کردند.

 

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن در پاسخ به سوالی دیگری در این زمینه که آیا صحیح است که می گویند الان هنگام ظهور صغری است و کم کم تبدیل به ظهور کبری می شود، مانند غیبت صغری و کبری؟ و یا اینکه دولتی برای زمینه سازی ظهور امام زمان علیه السلام می آید؟(مسئله دولت زمینه ساز) تاکید کرد: اصل این حرف (ظهور صغری) دروغی بیش نیست و هیچ مدرک و سندی ندارد، بحث دولت زمینه ساز (الموطئون للمهدی) نیز در هیچ حدیث شیعی نیامده است و تنها در کتاب سنن ابن ماجه (که اهل سنّت بوده و احادیث بسیاری جعل کرده) حدیث ضعیفی در این رابطه نقل شده است.

 

این محقق علوم دینی خاطرنشان کرد: البته در کتاب سنن ابن ماجه احادیث ضعیف وجود دارد از جمله یکی از احادیثی که ابن ماجه جعل کرده این است که پیغمبر صل الله علیه وآله فرموده است هرکس یک شب را در قزوین بخوابد، بهشت بر او واجب می شود. امروزه برخی از کسانی که بحث دولت زمینه ساز ظهور را مطرح می کنند، حرف و مدرکشان به این حدیث برمی گردد که ابن ماجه نقل کرده است و خود نیز معتقد است این حدیث ضعیف است.

حجت الاسلام عابدی یادآور شد: علاوه بر این مگر قبل از قیام پیغمبر اکرم صل الله علیه و آله، دولت زمینه ساز وجود داشت؟ البته خیر، بلکه هنر پیامبر بود که با تلاش و کار فراوان حکومت برقرار و دین خود را جاودانی کرد. پس دلیلی بر بودن دولت زمینه ساز نداریم.


www.bineshjoo.ir