مـجله دیـــــنی فرهــنگی بیــــــنشجو
انتظار به معنای آماده شدن است، تلاش در راه ایجاد جامعه مهدوی... ادامه »
  • Who is Mahdi?
    Mahdi is a revered figure among Shia Muslims, believed to be one of the divine prophet Mohammad's last descendants and a descendant of the murdered Imam Hussain (Who has been murdered thirsty, shed on the ground, and trampled with hatred).
  • اندیشه‌ مهدویت منحصر به شیعیان و یا مسلمانان نیست؛ بلکه همه یا اغلب ادیان و مذاهب موجود در جهان، به گونه‌ای به “موعود” باور دارند.
  • در این زمینه یکی از روانشناسان به نام «آدلر» اظهار می‌دارد: به طور کلی در چهار تا پنج سالگی شخصیت، منش، رفتار و سبک خاص زندگی هر فرد مشخص می‌شود و این روال تقریباً تا آخر عمر ادامه می‌یابد.
غرب شناسی
اسطوره ها 2

رمز و راز اسطوره گرائی و دلیل لزوم پرداختن به آن!/بحث اسطوره‌ها بحث از دکترین‌ها است /شمشیر داموکلس،اسب تراوا،پاشنه آشیل

اما رمز و راز اسطوره گرائی و دلیل لزوم پرداختن به آن!
1. بحث اسطوره‌ها بحث از دکترین‌ها است. که در این مورد می‌توانید به دکترین های عصر اسطوره ها مراجعه کرده و مطالب بیشتری را دریافت کنید که خلاصه‌ آن عبارتاست از اینکه:
برای ارزشیایی امروز غرب و حتی خود شرق باید عصر اسطوره‌ها را در ابعاد دکترینال آن بررسی کنیم.
در واقع این اسطوره‌ها انتقال دهنده نوعی از فرهنگ و روش مقابله با دشمن هستند که در قالب داستان و افسانه ها در ادبیات و هنر مورد ‌استفاده قرار می‌گیرند.
چند نمونه از این اسطوره‌ها:
اسب تروا: دکترین فرستادن بسته و هدیه برای استعمار و زیر سلطه بردن طرف مقابل
پاشنه آشیل: در غرب یعنی دادن تلفات و نقطه ضعف طرف مقابل. (برای کشته شدن دو سرباز،اسرائیل کل نظامش را بسیج می کنه. چرا که این مقتضای مادیگراهاست. چون اعتقادی به ماوراء و عالم بعد از مرگ ندارند لذا دوست دارند تا بیشتر زندگی کنند به همین دلیل است که زنها و بچه ها را از جهان سوم می برند و اعضای آنها را استفاده می کنند تا چند روز بیشتر از فانی و نابود شدن دور باشند .
شمشیر داموکلس: حزب الله شمشیر ایران در لبنان
برگ درخت زکوریت: افتاد هر برگ مساوی است با یک قدم نزدیک شدن به نابودی، شمارش معکوس برای خاتمه یک فرهنگ یا تمدن
اسطور در واقع واقعیت ندارد بلکه در هم آمیختن واقعیت و غیر واقع است.
اسطوره سازی یکی از روشهای اغفال تمدنها و فرهنگ ها هم بار فرهنگی و هم بار تمدنی برای آنها دارد.
2. در قسمت نظرات نوشته قبلی یکی از دوستان گفته بودند که عصر اسطوره گرائی گذشته است و این ویژگی غرب امروز نیست.
در جواب این دوست باید گفته شما درست می‌فرمایید عصر اسطوره گرائی گذشته است اما نکته این است که غرب(همانطور که در بالا آمد) برای بقای خود ناچار است که به صورت مداوم فرهنگ خود که مادیگری است را ترویج دهد تا بتواند با تفسیر مادی از تمام وقایع اهداف خود را به پیش ببرد.
سئوال: چرا با اسطوره ها فرهنگش را ترویج دهد آیا چیز دیگری برای گسترش فرهنگ مادیگری وجود ندارد؟
مسلما عوامل و روشهای دیگری هم و جود دارد اما وقتی به فلسفه پیدایش اسطوره‌ها مراجعه می‌کنیم جواب نمایان می‌شود.
راز پیدایش اسطوره‌ها همان تفسیر مادی از عالم است. خدای رعد،خدای برق،وجود اهریمنان همه این خدایان و اسطوره‌ها به خاطر عدم باور و اعتقاد به ماوراء و خداوند متعال است که مردم آن روزگار را با این تفاسیر و عنوان کردن این خداها و اسطوره‌ها از حس و فطرت رسیدن به ماوراء و حقیقت دور می‌کردند.
این مطلب را در گفتار فرانسیس بیکن به خوبی می‌توان یافت که مبادی فکری غرب را در کتاب ارغنون نو، اندیشیدن بر روی داده‌های حسی برای تسلط بر طبیعت می‌داند.
اگر خوب توجه و دقت در مبانی فکری فلاسفه‌ی غرب داشته باشیم به یک نقطه مشترک بین آنها می‌رسیم و آن تفسیر مادی از وقایع است. البته هر کدام به نحوی متفاوت به آن پرداخته‌اند.
به نظر ما همین دید مادی است که باعث شده، اگرچه عصر اسطوره گرائی گذشته است اما باز هم بیان و ترویج آن در ادبیات و هنر برای غرب مادیگرا سودمند و کارآمد باشد چراکه روح اسطوره‌ها همراه است با تفسیر مادی از وقایعی که در عالم در حال اتفاق است.
در نتیجه می‌توان گفت استفاده‌ی غرب از اسطوره‌ها در ادبیات و هنر صرفا به عنوان سوژه جذاب و درآمدزا نیست بلکه القاء مداوم روح مادیگرائی در عالم است.
منتظر نظرات شما خوانندگان بینشجو هستیم.
نویسنده: کمال محمدی

اسطوره ها1

کلیدواژگان:

حرف مردم
مهدی
ثبت شده در تاریخ ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
اسطوره گرایی تلازمی با مادیگرایی نداره و بلکه ضد هم هستند
در اسطوره گرایی، پدیده های مادی رو با تمسک به امور متعالی(اگرچه متعالی در نظر اونها شاید لزوما به معنی مجرد و این حرفها نباشه) تبیین میکنند و در واقع نوعی غایتگراییست
در حالی که در تفکر مدرن، تبیین طبیعت فقط با تمسک به خود طبیعت ممکنه
در واقع مدرنیته رسالت خودش رو در اسطوره زدایی(چه دینی و چه خرافی) میدونه
بنا بر این فیلمها و آثار هنریشون بیشتر بار سیاسی_اجتماعی داره تا فلسفی

جواب آقا مهدی
ثبت شده در تاریخ ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
درسته شاید تلازمی با مادیگری نداشته باشه اما همانطور که خود شما هم میفرمایید امر متعالی در نظر آنها به امور ما وراء و مجرد بازگشت ندارد لذا اگه خوب دقت کنیم میبینیم آنها در اسطوره سازی غالبا در پی این هستند که وقایع پیرامون خود را به گونه‌ای ملموس توجیه کنند که این همان روح مادیگری است در در وجود آنها بوده است و هست.
فتأمل جیدا!

نام شما:
ایمیل شما (نمایش داده نخواهد شد):
حرف شما: