از آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی پرسیده شد: منظور امیرالمومنین علیه السلام از عبارت « نواقص العقول » درباره ی زنان چه می باشد؟
ایشان در پاسخ چنین فرمودند
:هو العالم - امیرالمؤمنین علیه السلام در چند موضع از نهج البلاغه به این نکته اشاره دارند و از آنجا که این مطلب با فضای حاکم بر جامعه ی امروزی در مسئله ی تساوی منافات دارد ، بسیاری از افراد در مقام رد این قضیه و انکار آن از ناحیه ی حضرت برآمده اند و برخی همچون مرحوم مطهری با عدم اطلاع از مفهوم این مطلب خود را از دغدغه ی پاسخ گوئی راحت نموده اند. و بعضی از موجودین نه تنها این مطلب را انکار نموده بلکه مقام و موقعیت زن را بالاتر و عقل او را بیشتر و ایمان او را قوی تر بر شمرده اند ( زن در آینه جمال و جلال ) و نقصان عقل را به نقصان حافظه تغییر داده اند
.غافل از این که اگر مقصود حضرت نقصان حافظه بود ، می توانست تعبیر دیگری بیاورد نه این که بگوید : « عقلشان ناقص و ضعیف است»
!در قضیّه ی جمل ، امیرالمؤمنین علیه السّلام تصریح دارد که : « و امّا عایشه فقد أدرکها ضعف رأی النّساء » عایشه را سستی و کاستی بینش و رأی زنان به دام انداخت
.این مطلب را بنده در ضمن شرح حدیث عنوان بصری توضیح دادم. و خلاصه ی آن این است
:مسئله ی نقصان و ضعف عقل و تدبیر و یا قوّت و صلابت آن به وجود صفات و ملکات و شاکله های نفسانی هر فرد بر می گردد و از آنجا که زنان را خداوند موجودی دارای عاطفه ی بیشتر و احساس لطیف تر از مرد برای اداره ی امور منزل و تربیت اولاد خلق فرموده است ، طبعاً این مسئله در تصمیم گیری آنها نسبت به قضایا و حوادث خارجی مؤثر خواهد بود و زودتر از دیگران تحت احساسات و عواطف واقع می شوند. که منظور از عقل در اینجا « عقل عملی » است. و امّا از جهت
« عقل نظری و عِلمی » چه بسا بسیاری از آنان از مردها قوی تر و جلوتر باشند
.