مـجله دیـــــنی فرهــنگی بیــــــنشجو
انتظار به معنای آماده شدن است، تلاش در راه ایجاد جامعه مهدوی... ادامه »
  • Who is Mahdi?
    Mahdi is a revered figure among Shia Muslims, believed to be one of the divine prophet Mohammad's last descendants and a descendant of the murdered Imam Hussain (Who has been murdered thirsty, shed on the ground, and trampled with hatred).
  • اندیشه‌ مهدویت منحصر به شیعیان و یا مسلمانان نیست؛ بلکه همه یا اغلب ادیان و مذاهب موجود در جهان، به گونه‌ای به “موعود” باور دارند.
  • در این زمینه یکی از روانشناسان به نام «آدلر» اظهار می‌دارد: به طور کلی در چهار تا پنج سالگی شخصیت، منش، رفتار و سبک خاص زندگی هر فرد مشخص می‌شود و این روال تقریباً تا آخر عمر ادامه می‌یابد.
خانواده

جدول: «۱۵ کلیدواژه‌ی اصلی سیاست‌های کلی جمعیت»

ردیفواژه کلیدیجمله
۱.افزایش نرخ باروری
 
ما هم در یک برهه‌ای از زمان غفلت کردیم، کاری که باید انجام بدهیم انجام ندادیم. درحالی‌که امروز در [بعضی از] همین کشورهای غربی از کاهش باروری دارند زیان می‌بینند و پشیمانند، و در بعضی از کشورهای غربی مطلقاً کاهش باروری وجود ندارد.(۱۳۹۲/۰۸/۰۸)
۲.ترویج تشکیل خانواده
 
مهمترین فایده‌ی ازدواج، تشکیل خانواده است و بقیه‌ی مسائل، فرعی و درجه‌ی دو و یا پشتوانه‌ی این مسئله است؛ مثل تولید نسل یا ارضای غرایز بشری، اینها همه درجه دو است، درجه‌ی اول همان تشکیل خانواده است. (۱۳۸۰/۱۲/۰۹)
۳.افزایش فرزند
 
خانواده‌ها، جوانها باید تولید مثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند. این محدود کردن فرزندان در خانه‌ها، به این شکلی که امروز هست، خطاست. (۱۳۹۱/۰۷/۱۹)
۴.کاهش سن ازدواج
 
جوانها در سنین مناسب،‌ وقتی از دوران جوانی خارج نشده‌اند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. (۱۳۷۹/۱۲/۲۳)
۵.حمایت از زوج‌های جوان
 
[ازدواج] به نظر من یکی از کارهایی است که مسؤولان مربوطه باید به آن توجّه کنند. ما در این زمینه‌ها - هم در مورد ازدواج جوانان و هم در مورد لوازمی که ازدواج دارد - سفارشهای زیادی هم به مسؤولان دولتی کرده‌ایم. (۱۳۷۷/۰۲/۲۲)
۶.تربیت نسل صالح و کارآمدفایده‌ی خانواده در تربیت نسل بشر و ایجاد انسانهای سالم از لحاظ معنوی و فکری و روانی یک فایده‌ی منحصر به فردی است. (۱۳۸۱/۱۰/۰۴)
۷.تحکیم بنیان خانواده
 
اسلام بشدت بنیان خانواده را مستحکم قرار داده و پایه های آن را قرص کرده و به آن سفارش کرده است؛ همچنانکه به اصل ازدواج و گزینش همسر خوب و صالح سفارش کرده، به حفظ این بنیان رصین و مستحکم و مبارک هم سفارش کرده است. (۱۳۸۳/۰۳/۲۰)
۸.اصالت کانون خانواده
 
خدای متعال از زن و مرد تنها خوشش نمی‌آید، مخصوصاً آنهایی که جوانند و بار اولشان است. مخصوص جوانها هم نیست. خدای متعال از زندگی مشترک و مزدوج خوشش می‌آید. (۱۳۷۵/۱۱/۲۰)
۹.فرزند پروری
 
اگر در جامعه‌ای خانواده مستحکم شد و زن و شوهر حقوق یکدیگر را رعایت کردند و با هم اخلاق خوش داشته و سازگاری نمودند و با همکاری هم مشکلات را بر طرف نموده و فرزندان را تربیت کردند، جامعه‌ای که این طور خانواده‌ها را داشته باشد، به صلاح خواهد رسید و نجات پیدا خواهد کرد. (۱۳۷۲/۰۶/۱۴)
۱۰.ایجاد اشتغال مؤثر و مولّدپول‌ به‌ تنهایی‌ حلال‌ مشکل‌ بیکاری‌ نیست‌ بلکه‌ باید دولت‌ ضمن‌ پیش‌بینی‌ و تمهید دیگر عوامل‌ مؤثر در ایجاد اشتغال‌، مقررات‌ مورد نیاز را وضع‌ کند و با کمک‌ مجلس‌، قوانین‌ ضروری‌ را تهیه‌ و تصویب‌ نماید. (۱۳۸۱/۰۲/۳۱)
۱۱.حفظ و جذب جمعیّت در روستاها [توسعه روستایی]لازم است توجه به روستاها و شوراهای اسلامی روستا در صدر برنامه‌ی مسؤولان کشوری قرار گیرد. (۱۳۷۸/۰۲/۰۸)
۱۲.مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی)این نوآوریها، این پیشرفتهای علمی، این جسارت وارد شدن در عرصه‌های نو علمی و تحقیقی به خاطر همین اعتماد به نفسی است که از احیاء هویت ملی پیدا شده است؛ این را انقلاب به‌وجود آورد. (۱۳۸۳/۰۲/۲۸)
۱۳.تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانیآن چه ما دنبالش هستیم، لزوماً توسعه‌ی غربی - با همان مختصات و با همان شاخصها - نیست. پیشرفت برای همه‌ی کشورها و همه‌ی جوامع عالم، یک الگوی واحد ندارد. (۱۳۸۸/۰۲/۲۷)
۱۴.نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانیرفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است: هدف زندگی چیست؟ هر هدفی که ما برای زندگی معین کنیم، برای خودمان ترسیم کنیم، به طور طبیعی، متناسب با خود، یک سبک زندگی به ما پیشنهاد میشود. (۱۳۹۱/۰۷/۲۳)
۱۵.تکریم سالمندانفرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب. (۱۳۹۳/۰۲/۳۰)

کلیدواژگان:

حرف مردم
نام شما:
ایمیل شما (نمایش داده نخواهد شد):
حرف شما: